Skip to content

Algemene voorwaarden

VAN DE WARENBURG AIRCONDITIONING

Vennootschap onder firma Van de Warenburg Airconditioning (hierna: VdWA) is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 76872025 en is gevestigd aan Sterrenlaan 17 (5702TS) te Helmond.

Artikel 1 – Begrippen

  1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:
  2. Aanbod: Ieder schriftelijk aanbod aan Klant tot het leveren van Producten en/of het verrichten van Werkzaamheden door VdWA waar deze voorwaarden onverbrekelijk mee verbonden zijn.
  3. Bedrijf: De natuurlijke of rechtspersoon die handelt in uitoefening van beroep of bedrijf.
  4. Consument: De natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
  5. Klant: Het Bedrijf of de Consument die een Overeenkomst (op afstand) aangaat met VdWA.
  6. Overeenkomst: De (koop)overeenkomst (op afstand) die strekt tot de verkoop en levering van Producten die door Klant gekocht zijn van VdWA, en/of de uitvoering van Werkzaamheden.
  7. Producten: De Producten die door VdWA worden aangeboden zijn airco’s.
  8. VdWA: De aanbieder en Klant van Producten aan Klant, alsmede de aanbieder van de Werkzaamheden aan Klant.
  9. Werkzaamheden: de Werkzaamheden die VdWA aanbiedt zijn alle Werkzaamheden om buiten dienstbetrekking met als doel een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen en op te leveren (installatie van airconditioning), en/of het verrichten van onderhoud tegen een door de Klant te betalen prijs in geld.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder Aanbod van VdWA en iedere Overeenkomst tussen VdWA en een Klant en op elk Product dat door VdWA wordt aangeboden.
  2. Voordat een Overeenkomst (op afstand) wordt gesloten, krijgt Klant de beschikking over deze algemene voorwaarden. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal VdWA aan Klant aangeven op welke wijze Klant de algemene voorwaarden kan inzien, welke in elk geval op de website van VdWA zijn gepubliceerd, zodat Klant deze algemene voorwaarden eenvoudig kan opslaan op een duurzame gegevensdrager.
  3. In uitzonderlijke situaties kan van deze algemene voorwaarden afgeweken worden als dit expliciet en schriftelijk met VdWA is overeengekomen.
  4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende, gewijzigde en vervolgovereenkomsten met Klant. Eventuele algemene en/of inkoopvoorwaarden van Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden gedeeltelijk of geheel nietig zijn of worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden in stand en zal de nietige/vernietigde bepaling(en) vervangen worden door een bepaling met dezelfde strekking als de originele bepaling.
  6. Onduidelijkheden over de inhoud, uitleg of situaties die niet geregeld zijn in deze algemene voorwaarden dienen beoordeeld en uitgelegd te worden naar de geest van deze algemene voorwaarden.
  7. Indien in deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar zij/haar, dient dit tevens te worden opgevat als een verwijzing naar hij/hem/zijn, indien en voor zover van toepassing.

Artikel 3 – Het Aanbod

  1. Alle door VdWA gedane aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Indien het Aanbod beperkt of onder specifieke voorwaarden geldig is, wordt dit uitdrukkelijk in het aanbod vermeld. Van een Aanbod is eerst sprake als deze schriftelijk is vastgelegd.
  2. Het door VdWA gedane Aanbod is vrijblijvend. VdWA is slechts aan het Aanbod gebonden indien de aanvaarding hiervan door Klant schriftelijk binnen 14 dagen wordt bevestigd, of doordat Klant het verschuldigde bedrag reeds heeft voldaan. Niettemin heeft VdWA het recht een Overeenkomst met een potentiële Klant om een voor VdWA gegronde reden te weigeren.
  3. Het Aanbod bevat een nauwkeurige omschrijving van het aangeboden Product en/of Werkzaamheden met bijbehorende prijzen. De beschrijving is dusdanig gedetailleerd zodat Klant in staat is om een goede beoordeling van het Aanbod te maken. Kennelijke vergissingen of fouten in het Aanbod kunnen VdWA niet binden. Eventuele afbeeldingen en/of specifieke gegevens (waaronder verstaan maar niet beperkt tot getoonde en/of verstrekte modellen, voorbeelden van de bescheiden alsmede opgaven van kleuren, capaciteiten, functionaliteiten, afmetingen en andere omschrijvingen in schetsen, tekeningen, brochures, promotiemateriaal) in het Aanbod zijn slechts een indicatie en kunnen geen grond zijn voor enige schadevergoeding of het ontbinden van de Overeenkomst. Geringe, in de branche toelaatbare afwijkingen zijn toelaatbaar en leveren geen grond voor het opzeggen van de Overeenkomst.VdWA kan niet garanderen dat de kleuren in de afbeelding exact overeenkomen met de echte kleuren van het Product.
  4. Levertijden en Termijnen vermeld in het Aanbod van VdWA zijn indicatief en geven de Klant bij overschrijding ervan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
  5. Een samengestelde prijsopgave verplicht VdWA niet tot levering van een deel van de in de aanbieding of Aanbod begrepen zaken tegen een deel van de opgegeven prijs.
  6. Indien en voor zover sprake is van een aanbieding geldt dit niet automatisch voor nabestellingen. Aanbiedingen zijn slechts geldig tot de voorraad strekt, en volgens het op-is-op-principe.
  7. Indien het Aanbod is gebaseerd op door Klant verstrekte gegevens en deze gegevens onvolledig en/of onjuist blijken te zijn of deze gegevens naderhand worden gewijzigd, heeft VdWA het recht om de in het Aanbod vermelde tarieven, levertermijnen en/of prijzen aan te passen. Klant is verplicht de gewijzigde omstandigheden te accepteren en te voldoen aan de gestelde betalingsverplichtingen.

Artikel 4 – Totstandkoming van de Overeenkomst

  1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat Klant een Aanbod van VdWA heeft aanvaard door een ondertekend exemplaar (ingescand of origineel) aan VdWA te retourneren, dan wel een expliciet en ondubbelzinnig akkoord geeft op het Aanbod per e-mail.
  2. Een Aanbod kan door VdWA gedaan worden via de website.
  3. Indien Klant het Aanbod heeft aanvaard door een Overeenkomst te sluiten met VdWA, zal VdWA de Overeenkomst met Klant schriftelijk, althans per e-mail bevestigen.
  4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het Aanbod is VdWA daaraan niet gebonden.
  5. VdWA is niet gehouden aan een Aanbod indien Klant redelijkerwijs had kunnen verwachten of heeft moeten begrijpen of behoorde te begrijpen dat het Aanbod een kennelijke vergissing of verschrijving bevat. Aan deze vergissing of verschrijving kan Klant geen rechten ontlenen.
  6. Het herroepingsrecht is uitgesloten voor Klant zijnde een Bedrijf. Klant zijnde een Consument heeft het recht om binnen de wettelijke termijn haar herroepingsrecht te doen gelden. Indien herroeping van toepassing is, zal Klant zorgvuldig omgaan met het Product en de verpakking. Zij zal het Product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het Product vast te stellen. De directe kosten voor het terugsturen van het Product zijn voor rekening van Klant.
  7. Klant is niet bevoegd de installatie gedeeltelijk op te zeggen. Indien reeds een aanvang is gemaakt met de uitvoering van de Overeenkomst en Klant de Overeenkomst opzegt, is Klant de voor het gehele werk geldende prijs verschuldigd.
  8. Indien een reeds geplande afspraak door Klant wordt geannuleerd vanaf 7 dagen tot de aanvangsdatum, is VdWA gerechtigd om de daarvoor gereserveerde tijd op basis van het vastgestelde (uur)tarief, alsmede reeds gemaakte kosten ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst, in rekening te brengen bij Klant.
  9. Klant is zelf tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering en vrijwaart VdWA voor de hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.

Artikel 5 – Uitvoering van de Overeenkomst

  1. VdWA zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren.
  2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft VdWA het recht bepaalde werkzaamheden naar eigen inzicht te laten verrichten door derden.
  3. Klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan VdWA aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan VdWA worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan VdWA zijn verstrekt, heeft VdWA het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten.
  4. Bij de uitvoering van de Overeenkomst is VdWA niet verplicht of gehouden om de aanwijzingen van Klant op te volgen indien daardoor de inhoud of omvang van de Overeenkomst wordt gewijzigd. Indien de aanwijzingen meerwerk opleveren voor VdWA, is Klant gehouden om dienovereenkomstig de aanvullende- of bijkomende kosten te vergoeden.
  5. VdWA kan alvorens over te gaan tot uitvoering van de Overeenkomst zekerheid verlangen van Klant, dan wel volledige vooruitbetaling.
  6. VdWA is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan doordat VdWA is uit gegaan van door de Klant verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor VdWA bekend was.
  7. Klant vrijwaart VdWA voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan Klant toerekenbaar zijn.

Artikel 6 – Adviezen

  1. VdWA kan indien daartoe opdracht is gegeven een advies, plan van aanpak, ontwerp, rapportage, planning en/of verslaglegging ten behoeve van de dienstverlening opstellen. De inhoud hiervan is niet bindend en slechts adviserend van aard, doch zal VdWA de op haar rustende zorgplichten in acht nemen. Klant beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de adviezen opvolgt.
  2. De door VdWA verstrekte adviezen, in welke vorm dan ook, zijn nimmer aan te merken als bindend advies.
  3. Klant is op eerste verzoek van VdWA verplicht om door haar verstrekte voorstellen te beoordelen. Indien VdWA wordt vertraagd in haar werkzaamheden, doordat Klant niet of niet tijdig een beoordeling op een door VdWA gedaan voorstel, is Klant te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de hierdoor ontstane gevolgen, zoals vertraging.
  4. De aard van de dienstverlening brengt met zich mee dat het resultaat te allen tijde afhankelijk is van externe factoren die de rapportages en adviezen van VdWA kunnen beïnvloeden, zoals de kwaliteit, juistheid en tijdige aanlevering van benodigde informatie en gegevens van Klant en diens medewerkers. Klant staat in voor de kwaliteit en voor de tijdige en juiste aanlevering van de benodigde gegevens en informatie.

Artikel 7 – Productlevering

  1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de Overeenkomst wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Klant niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door VdWA of er door andere omstandigheden buiten de macht van VdWA enige vertraging ontstaat, heeft VdWA recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle overeengekomen (op)leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen. Klant dient VdWA schriftelijk in gebreke stellen en haar een redelijke termijn gunnen om alsnog te kunnen (op)leveren. Klant heeft door de ontstane vertraging geen recht op enige schadevergoeding.
  2. Klant is verplicht de zaken af te nemen op het moment waarop deze haar volgens de Overeenkomst ter beschikking worden gesteld, ook indien deze haar eerder of later dan overeengekomen worden aangeboden.
  3. Indien de Klant afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is VdWA gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van Klant.
  4. Indien de Producten worden bezorgd door VdWA of een externe vervoerder is VdWA gerechtigd bezorgkosten in rekening te brengen. Deze zullen alsdan afzonderlijk worden gefactureerd tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
  5. Indien VdWA gegevens behoeft van Klant in het kader van uitvoering van de Overeenkomst, vangt de levertijd pas aan nadat Klant alle gegevens nodig voor de uitvoering aan VdWA ter beschikking heeft gesteld.
  6. Indien VdWA een termijn voor levering heeft opgegeven, is deze indicatief. Voor levering buiten Nederland gelden langere leveringstermijnen.
  7. VdWA is gerechtigd de zaken in gedeelten te leveren, tenzij hiervan bij Overeenkomst is afgeweken of aan de deellevering geen zelfstandige waarde toekomt. VdWA is gerechtigd het aldus geleverde afzonderlijk te factureren.
  8. Leveringen worden alleen uitgevoerd indien alle facturen zijn voldaan tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. VdWA behoudt zich het recht voor om levering te weigeren indien gegronde vrees voor niet-betaling bestaat.

Artikel 8 – Verpakking en transport

  1. VdWA verbindt zich jegens Klant om de te leveren zaken behoorlijk te verpakken en op zodanige wijze te beveiligen, dat zij bij normaal gebruik hun bestemming in goede staat bereiken.
  2. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen geschieden alle leveringen inclusief omzetbelasting (btw), inclusief verpakking en verpakkingsmateriaal en verplichte verwijderingsbijdrage.
  3. Het aannemen van zaken zonder op- of aanmerkingen op de vrachtbrief of het reçu geldt als bewijs dat de verpakking in goede staat verkeerde ten tijde van de aflevering.
  4. Levering van het product vindt plaats op de begane grond van het adres van Klant. Mogelijk verticaal transport is voor rekening en risico van de Klant.

Artikel 9 – Onderzoek, reclamaties

  1. Klant is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, doch in ieder geval binnen 14 (kalender)dagen na ontvangst van het geleverde te (doen) onderzoeken, doch slechts in die mate uit te pakken of te gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of zij het Product behoudt. Daarbij behoort Klant te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemt met de Overeenkomst en de Producten voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels-) verkeer gelden.
  2. Eventuele zichtbare gebreken of tekorten dienen na levering schriftelijk aan VdWA te worden gemeld op Info@vandewarenburgaircos.nl. Klant heeft hiertoe een termijn van 14 dagen na levering. Niet zichtbare gebreken of tekorten behoren binnen 14 (kalender)dagen na de ontdekking doch uiterlijk binnen 6 maanden na levering te worden gemeld. Bij beschadiging van het Product door onzorgvuldige omgang door Klant zelf, is Klant zelf aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het Product.
  3. Indien ingevolge het vorige lid tijdig wordt gereclameerd, blijft Klant verplicht tot betaling van de gekochte zaken. Als Klant gebrekkige zaken wenst te retourneren, dan geschiedt zulks uitsluitend met voorafgaande schriftelijke toestemming van VdWA op de wijze zoals door VdWA aangegeven.
  4. Retourzendingen dienen door Klant onder de navolgende voorwaarden verricht te worden:
  • het Product dient weer voorzien te zijn van beschermings- en beveiligingsmaterialen;
  • schoon, en in de originele verpakking;
    Indien Klant deze verplichtingen niet, of niet geheel, naar behoren nakomt is VdWA gerechtigd de kosten van herstel, schoonmaak te verrekenen met een aan Klant te crediteren (restant) van de aanschafprijs;
  1. VdWA is gerechtigd een onderzoek te starten naar de echtheid en de staat van de geretourneerde Producten voordat terugbetaling zal plaatsvinden.
  2. Terugbetalingen aan Klant worden zo spoedig mogelijk verwerkt, doch kan de terugbetaling uiterlijk 30 dagen duren na ontvangst van verklaring van Klant tot ontbinding. Terugbetaling geschiedt op het eerder opgegeven rekeningnummer.
  3. Indien Klant haar reclamerecht uitoefent, heeft Klant zijnde een Bedrijf geen recht om haar betalingsverplichting op te schorten noch om openstaande facturen te verrekenen.
  4. Bij gebreke van een volledige levering, en/of indien een of meerdere Producten ontbreken, en dit aan VdWA te wijten is, zal VdWA na een verzoek daartoe van Klant, het ontbrekende Product(en) opsturen dan wel de resterende order annuleren. De ontvangstbevestiging van de Producten is hierbij leidend. Enige schade die door Klant geleden is ten gevolge van de (afwijkende) omvang van de levering, kan niet verhaald worden op VdWA.

Artikel 10 – Installatiewerkzaamheden

  1. VdWA zal zich inspannen om de installatie met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uit te voeren zoals van een goed opdrachtnemer verlangd mag worden. Alle Werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij expliciet en schriftelijk een resultaat is overeengekomen dat uitvoerig is beschreven. In geen geval staat VdWA ervoor in dat de uitgevoerde Werkzaamheden en/of de door haar geleverde zaken geschikt zijn voor het door Klant beoogde doel.
  2. Alle instructies, aanwijzingen, adviezen en meer worden geacht onder de uitdrukkelijke goedkeuring van Klant gedaan te zijn indien deze door werknemers, ondergeschikten en/of door Klant ingeschakelde derden zijn gedaan. Schade ten gevolge van het onbevoegd of buiten de omvang van de opdracht geven van deze instructies e.d. komt geheel voor rekening en risico van Klant.
  3. VdWA is gerechtigd om voor de uitvoering van de Werkzaamheden naar eigen inzicht derden in te schakelen.
  4. De omvang van de uitvoering van de Werkzaamheden strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen.
  5. Klant is verplicht ervoor zorg te dragen dat:
  • Alle voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde informatie, gegevens en bescheiden waaronder tevens verstaan kaarten, tekeningen, overzichten, modellen, aansluitingen en meer tijdig en op de door VdWA gewenste wijze aan VdWA er beschikking worden gesteld;
  • VdWA op de overeengekomen datum(s) en tijden toegang krijgt tot de locatie, welke locatie voldoet aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids)eisen en arbeidsomstandigheden (al dan niet conform CAO). Bij gebreke hiervan is VdWA gerechtigd om zijn werkzaamheden op te schorten zolang hieraan niet voldaan is, zonder gehouden te zijn tot vergoeding van enige (vertragings)schade.
  • De door Klant ingeschakelde derden hun werkzaamheden en/of leveringen dusdanig verrichten, dat VdWA geen vertraging en geen belemmering ondervindt bij de uitvoering van de Overeenkomst c.q. Werkzaamheden;
  • VdWA tijdig beschikt over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van materialen en/of hulpmiddelen;
  • De locatie in zodanige staat is dat VdWA ongehinderd haar Werkzaamheden kan verrichten en/of voortzetten;
  • VdWA op de locatie beschikt over aansluitmogelijkheden voor elektriciteit. Klant dient de kosten hiervan te vergoeden. Verloren arbeidsuren als gevolg van stroomuitval komen eveneens voor rekening van de Klant;
  • De locatie dient over voldoende voorzieningen te beschikken voor het juist en volledig inzamelen van afval;
  • De locatie dient (indien mogelijk) over een geschikte ruimte te beschikken waar gereedschappen, machines, materialen en meer van VdWA opgeslagen kunnen worden zonder dat beschadiging c.q. diefstal van deze zaken kan plaatsvinden. In geval van diefstal, verlies of beschadiging komen de kosten hiervan voor rekening van Klant;
  • Op de locatie dienen de door VdWA in redelijkheid gewenste overige voorzieningen aanwezig te zijn, zonder dat hiervoor (extra) kosten aan VdWA gerekend worden.
  1. Indien Klant niet tijdig aan de in dit artikel genoemde verplichtingen voldoet, is VdWA gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten tot het moment dat Klant wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De kosten in verband met de opgelopen vertraging en/of de kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden c.q. overige gevolgen die hieruit voortvloeien komen voor rekening en risico van Klant.
  2. Indien Klant zijn verplichtingen niet nakomt en VdWA nalaat van Klant nakoming te verlangen, tast dit het recht van VdWA om op een later tijdstip alsnog nakoming te verlangen niet aan.
  3. VdWA vraagt geen vergunningen of andere al dan niet verplichte documenten en toestemmingen aan bij overheden of andere instanties. Klant is zelf verantwoordelijk voor het tijdig verkrijgen van benodigde vergunningen en/of benodigde toestemmingen. Schade en/of vertraging als gevolg van het ontbreken van deze vergunningen of toestemmingen komt voor rekening en risico van Klant. Klant vrijwaart VdWA expliciet voor alle (gevolg)schade als gevolg van het ontbreken van vergunningen en toestemmingen. VdWA zal de (gevolg)schade in rekening brengen bij Klant die gehouden is de schade aan VdWA te vergoeden.

Artikel 11 – Meer- en minderwerk en wijzigingen

  1. Indien tijdens de uitvoering van de installatie blijkt dat de Overeenkomst aangepast en/of aangevuld dient te worden, of (op verzoek van Klant) nadere werkzaamheden nodig zijn om tot het gewenste resultaat van Klant te komen, is Klant verplicht om deze meer werkzaamheden te vergoeden volgens het overeengekomen (uur)tarief, en aanvullende materiaalkosten. VdWA is niet verplicht om aan dit verzoek te voldoen, en kan van Klant verlangen dat daarvoor een aanvullende Overeenkomst wordt gesloten.
  2. Indien een vaste prijs is overeengekomen voor de werkzaamheden, zal VdWA Klant informeren over de bijkomende kosten c.q. financiële consequenties van het meerwerk.
  3. Indien en voor zover voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden een vaste prijs is afgesproken, en het uitvoeren van die werkzaamheden leidt tot extra werkzaamheden die redelijkerwijze niet geacht kunnen worden in de vaste prijs te zijn inbegrepen, of de prijs verhoogd dient te worden als gevolg van de door Klant verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, (tenzij VdWA de onjuistheid van de gegevens vóór het vaststellen van de prijs had behoren te ontdekken), is VdWA gerechtigd om deze kosten, na overleg met Klant, in rekening te brengen bij Klant. Indien Klant, of een daartoe bevoegde medewerker van Klant, niet aanwezig is op de locatie, is VdWA gerechtigd om of haar werkzaamheden op te schorten, of de naar haar professionele mening noodzakelijke werkzaamheden te verrichten, welke kosten voor rekening en risico van Klant komen.
  4. In geval van verborgen gebreken, of althans onvoorziene omstandigheden is VdWA gerechtigd om hiervoor extra kosten in rekening te brengen indien deze omstandigheden tot extra werkzaamheden leiden.
  5. Prijswijzigingen ten gevolge van het wijzigen van de Overeenkomst, of op grond van wet- en regelgeving dienen door Klant vergoed te worden.

Artikel 12 –  Onderhoud

  1. Indien schriftelijk overeengekomen, zal VdWA onderhoud en/of reparatie verrichten. De omvang van de onderhoudsverplichting strekt zich uit tot hetgeen expliciet door partijen is overeengekomen. VdWA zal Klant informeren over alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op (de beschikbaarheid) van het onderhoud.
  2. Klant is verplicht om eventuele gebreken, fouten of andere mankementen schriftelijk te melden aan VdWA, waarna VdWA. Overeenkomstig zijn gebruikelijke procedures de gebreken zo spoedig mogelijk en naar zijn beste vermogen zal herstellen en/of verbeteringen aanbrengen. Indien wenselijk is VdWA gerechtigd om eerst tijdelijke oplossingen aan te brengen, waarna in overleg met Klant een structurele oplossing bedacht en uitgevoerd kan worden.
  3. Klant is gehouden zijn medewerking op eerste verzoek te verlenen aan VdWA.

Artikel 13 – Oplevering installatie

  1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de werkzaamheden wordt vertraagd doordat bijvoorbeeld Klant niet of niet tijdig alle gevraagde informatie heeft aangeleverd, onvoldoende medewerking verleent, de (aan)betaling niet tijdig is ontvangen door VdWA of er door andere omstandigheden, welke voor rekening en risico van Klant komen, heeft VdWA recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn. Alle overeengekomen (op)leveringstermijnen zijn nooit fatale termijnen.
  2. Alle schade en bijkomende kosten als gevolg van vertraging door een oorzaak genoemd in lid 1 komen voor rekening en risico van Klant en kunnen door VdWA bij Klant in rekening worden gebracht.
  3. VdWA spant zich in om de Werkzaamheden binnen de overeengekomen termijn te realiseren, voor zover dit van haar in redelijkheid verlangd kan worden.
  4. Indien er gesproken is over werkdagen, wordt hieronder verstaan alle (werkbare) kalenderdagen met uitzondering van de erkende nationale feestdagen en weekenden.
  5. Klant heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid voor het beheer, gebruik en onderhoud van de door VdWA gemaakte en/of (op)geleverde zaken.
  6. Indien VdWA te kennen heeft gegeven dat het werk klaar is om te worden opgeleverd en Klant het werk niet binnen een redelijke termijn keurt en al dan niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel in gebruik neemt, bewerkt of laat bewerken wordt Klant geacht het werk stilzwijgend te hebben aanvaard. Kleine gebreken die in de onderhoudstermijn hersteld kunnen worden, zijn geen reden tot het niet aanvaarden van het opgeleverde indien dit de ingebruikname niet in de weg staat. Na de aanvaarding wordt het werk als opgeleverd beschouwd.
  7. Na oplevering is het werk voor risico van de Klant. Derhalve blijft zij de prijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van het werk door een oorzaak die niet aan VdWA kan worden toegerekend.
  8. VdWA is niet aansprakelijk voor gebreken die de Klant op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken, behoudens opzet op bewuste roekeloosheid van VdWA.
  9. VdWA is gerechtigd tot levering en/of uitvoering van de werkzaamheden in gedeelten, waarbij iedere deellevering en/of deelprestatie afzonderlijk gefactureerd kan worden.

Artikel 14 – Prijzen en betaling

  1. Tijdens de geldigheidsduur van het Aanbod worden de prijzen van de aangeboden Producten of Werkzaamheden niet verhoogd, behoudens het geval dat er veranderingen zijn in de btw-tarieven.
  2. De in het Aanbod vermelde prijzen zijn inclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Voor Bedrijven worden prijzen exclusief btw getoond.
  3. De prijzen zoals genoemd in het Aanbod zijn gebaseerd op de ten tijde van het afsluiten van de Overeenkomst geldende kostenfactoren zoals: de in- en uitvoerrechten, vracht- en lossingskosten, assurantie en eventuele heffingen en belastingen.
  4. Indien sprake is van Producten of grondstoffen waarvan er prijsschommelingen op de financiële markt zijn en waarop VdWA geen invloed heeft, kan VdWA deze Producten met variabele prijzen aanbieden. Bij het Aanbod wordt vermeld dat de prijzen richtprijzen zijn en kunnen schommelen.
  5. Wanneer VdWA op locatie van Klant de opdracht (deels) uitvoert, worden hiervoor bijkomende kosten (reis-, voorrij-, parkeer- en verblijfkosten) gerekend, tenzij anders overeengekomen. Voor Werkzaamheden die op basis van spoed of buiten kantooruren op verzoek van Klant uitgevoerd (moeten) worden, kan tevens een toeslag gerekend worden zoals overeengekomen in de offerte en/of Overeenkomst. Indien zaken verzonden dienen te worden, dient Klant hiervoor bijkomende kosten te vergoeden.
  6. Klant kan geen rechten of verwachtingen ontlenen aan een vooraf afgegeven begroting, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen. Indien de opgegeven prijs een richtprijs is, kan deze richtprijs gedurende de uitvoering van de Overeenkomst bijgesteld worden tenzij VdWA Klant zo tijdig mogelijk heeft gewaarschuwd voor de waarschijnlijkheid van een verdere overschrijding, en Klant in de gelegenheid heeft gesteld om het werk alsnog te beperken of vereenvoudigen. VdWA werkt, binnen de grenzen van redelijkheid, mee aan de beperking of vereenvoudiging. Dit geldt ook als de prijs afhankelijk is van de geschatte tijdsduur voor de uitvoering van werk.
  7. Indien zich tussen de datum van het sluiten van de Overeenkomst (of offerte) en de uitvoering hiervan voor VdWA (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wet- en regelgeving, prijswijzigingen bij de door VdWA ingeschakelde derden of toeleveranciers of wijzigingen in de prijzen van de benodigde halffabricaten, materialen, onderdelen of valutaschommelingen, in- en uitvoerrechten (in zowel binnen als buitenland), verzend en/of bezorgkosten, lonen, werkgeverslasten en/of (sociale) premies e.d., is VdWA gerechtigd de overeengekomen prijs c.q. vergoeding dienovereenkomstig te verhogen en aan Klant in rekening te brengen.
  8. Klant is verplicht om de overeengekomen aanbetaling na akkoord van de offerte binnen de opgegeven termijn te voldoen alvorens VdWA begint met de uitvoering van de Overeenkomst.
  9. Betaling van het resterende bedrag geschiedt achteraf, op de locatie, na oplevering. Klant is gehouden om het overeengekomen bedrag te voldoen binnen de uiterlijke betalingstermijn van 14 dagen.
  10. Klant dient deze kosten ineens zonder opschorting, aftrek en/of verrekening te voldoen op het aan haar kenbaar gemaakte rekeningnummer en gegevens van VdWA. Klant kan enkel na expliciete en schriftelijke toestemming van VdWA een nadere termijn overeenkomen waarin het verschuldigde bedrag dient te worden betaald.
  11. VdWA is gerechtigd alle reeds door Klant betaalde bedragen te verrekenen met de door Klant (openstaande) verschuldigde schadevergoeding.
  12. Indien er tussen partijen een geschil ontstaat over het aantal bestede en/of de in rekening gebrachte uren, is de urenregistratie van VdWA bindend, tenzij Klant anders kan aantonen met daartoe overtuigend tegenbewijs.
  13. Indien en voor zover gedurende de uitvoering van de Overeenkomst extra kosten gemaakt worden en/of sprake is van verhoogd risico (naar het oordeel van VdWA), dient Klant hiervoor een meerprijs te vergoeden.

Artikel 15 – Incassobeleid

  1. Wanneer Klant niet aan haar betalingsverplichting voldoet en niet binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn van uiterlijk 14 dagen heeft voldaan aan haar verplichting, is Klant zijnde een Bedrijf in verzuim. Klant zijnde een Consument zal eerst een schriftelijke aanmaning ontvangen met een termijn van 14 dagen na de datum van de aanmaning om alsnog aan de betalingsverplichting te voldoen met daarbij een opgave van de buitengerechtelijke kosten indien Consument binnen die termijn niet aan zijn verplichtingen voldoet, alvorens zij in verzuim raakt.
  2. Vanaf de datum dat Klant in verzuim is, zal VdWA zonder nadere ingebrekestelling aanspraak maken op de wettelijke (handels)rente vanaf de eerste verzuimdag tot algehele voldoening en vergoeding van de buitengerechtelijke kosten conform artikel 6:96 BW te berekenen volgens de staffel uit het besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten van 1 juli 2012.
  3. Indien VdWA meer of hogere kosten heeft gemaakt die redelijkerwijze noodzakelijk zijn, komen deze kosten in aanmerking voor vergoeding. Ook de gemaakte gerechtelijke en executiekosten zijn voor rekening van Klant.

Artikel 16 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door VdWA geleverde zaken, blijven eigendom van VdWA totdat de Klant alle navolgende verplichtingen uit alle met VdWA gesloten Overeenkomsten is nagekomen.
  2. Klant is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren indien het eigendom nog niet volledig is overgegaan.
  3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is Klant verplicht VdWA zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
  4. Voor het geval dat VdWA haar in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft Klant reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming en machtiging aan VdWA of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van VdWA zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.
  5. VdWA heeft het recht om de door Klant aangekochte Product(en), onder zich te houden indien Klant nog niet (volledig) aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, ondanks een verplichting tot overdracht of afgifte van VdWA. Nadat Klant alsnog aan zijn verplichtingen heeft voldaan zal VdWA zich inspannen om de aangekochte Producten zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 20 werkdagen, te leveren aan Klant.
  6. Kosten en overige (gevolg)schade als gevolg van het onder zich houden van de aangekochte Producten komen voor rekening en risico van Klant en zal op eerste verzoek aan VdWA worden vergoed door Klant.

Artikel 17 – Garantie

  1. VdWA staat ervoor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, bruikbaarheid en/of deugdelijkheid en de wettelijke regels/voorschriften ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst. Dit geldt evenwel niet indien de te leveren zaken bestemd zijn voor het gebruik in het buitenland en Klant van dit gebruik ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst uitdrukkelijk schriftelijk melding heeft gemaakt aan VdWA.
  2. Iedere garantie wordt expliciet schriftelijk overeengekomen. De garantietermijn bedraagt 2 jaar op installatie en apparatuur (afstandsbediening uitgezonderd). Indien de airconditioning elders is ingekocht geldt slechts een garantie van 2 jaar op de hardsoldeerstukken gemaakt door VdWA. Verlengde garantie van 5 jaar op Single-Split en Multi-Split onderdelen van Haier, 4 jaar op Single-Split en Multi-Split onderdelen van Daikin, 4 jaar op Single-Split en Multi-Split onderdelen van Mitsubishi Heavy Industries en 4 jaar op Single-Split en Multi-Split onderdelen van Carrier (mits vakkundig en correct door VdWA geïnstalleerd volgens de F-gassen reglementen).
  3. VdWA voert de werkzaamheden uit conform de in de branche geldende normen. Indien daarbij enige garantie is gegeven, is deze beperkt tot hetgeen uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen en slechts voor zover de garantie is ontvangen van de leveranciers. Tijdens de garantietermijn staat VdWA in voor een deugdelijke en gebruikelijke kwaliteit van het (op)geleverde.
  4. Klant kan slechts een beroep doen op de door VdWA gegeven garantie indien Klant volledig voldaan heeft aan zijn betalingsverplichtingen.
  5. Indien Klant zich terecht beroept op een overeengekomen garantie, is VdWA gehouden om een kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde uit te voeren. Indien daarnaast sprake is van enige bijkomende schade, wordt aangesloten bij de hiervoor geldende bepalingen van de aansprakelijkheid van deze algemene voorwaarden.
  6. De garantie vervalt:
  • (i) zodra de garantietermijn is verstreken of de garantieverplichting vervalt.
  • (ii) zolang Klant jegens VdWA in verzuim is;
  • (iii) indien Klant zelf reparatie- en/of installatiewerkzaamheden heeft verricht, of dit door derden heeft laten verrichten;
  • (iv) in geval van blootstelling aan abnormale omstandigheden en gebruik in strijd met de gebruiksvoorschriften;
  • (v) indien Klant andere Producten dan voorgeschreven door VdWA en/of fabrikant heeft gebruikt;
  • (vi) bovengemiddelde slijtage althans slijtage als gevolg van exceptioneel gebruik;

Artikel 18 – Opschorting en ontbinding

  1. VdWA is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien Klant de (betaal)verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
  2. Bovendien is VdWA bevoegd de tussen haar en Klant bestaande Overeenkomst, voor zover deze nog niet is uitgevoerd, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien de Klant, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan de verplichtingen die voor hem uit enige met VdWA gesloten Overeenkomst voortvloeien.
  3. Voorts is VdWA bevoegd de Overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  4. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van VdWA op Klant onmiddellijk opeisbaar. Wanneer VdWA de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt zij haar aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
  5. VdWA behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 19 – Beperking aansprakelijkheid ten aanzien van productverkoop

  1. Indien het uitvoeren van de Overeenkomst door VdWA leidt tot aansprakelijkheid van VdWA jegens Klant of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de Overeenkomst door VdWA in rekening gebrachte kosten tenzij de schade is ontstaan wegens opzet of grove schuld. De aansprakelijkheid van VdWA is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag dat door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per jaar.
  2. VdWA is niet aansprakelijk voor gevolgschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen en schade als gevolg van het gebruik van de geleverde Producten is uitgesloten. Voor Consument geldt een beperking conform hetgeen is toegestaan op grond van artikel 7:24 lid 2 BW.
  3. VdWA is niet aansprakelijk voor en/of gehouden tot herstel van schade ontstaan door het gebruik van het Product. VdWA levert strikte onderhouds- en gebruiksinstructies die door Klant nageleefd dienen te worden. Alle schade aan Producten ten gevolge van het dragen en gebruiken is uitdrukkelijk uitgesloten van aansprakelijkheid (hieronder verstaan gebruikssporen, gebruiksschade, valschade, licht- en waterschade, diefstal, vermissing etc.).
  4. VdWA is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website(s) of van gelinkte websites.
  5. VdWA is niet verantwoordelijk voor fouten en/of onregelmatigheden in de functionaliteit van de website en is niet aansprakelijk voor storingen of het om welke reden dan ook niet beschikbaar zijn van de website.
  6. VdWA staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door/namens VdWA verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
  7. Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van VdWA vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij VdWA binnen een jaar nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij haar aanspraken baseert. Alle aanspraken van Klant vervallen in ieder geval een jaar na het eindigen van de Overeenkomst.

Artikel 20 – Beperking van aansprakelijkheid ten aanzien van installatiewerkzaamheden

  1. Indien het verrichten van Werkzaamheden door VdWA leidt tot aansprakelijkheid van VdWA jegens Klant of derden, is die aansprakelijkheid beperkt tot de in verband met de opdracht door VdWA in rekening gebrachte kosten (eenmaal de factuurwaarde, met uitzondering van de materiaalkosten, exclusief btw) tenzij de schade het gevolg is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid zijdens VdWA. De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het schadebedrag welk door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd per aanspraak per jaar.
  2. VdWA is niet aansprakelijk voor gevolgschade in welke vorm dan ook, indirecte schade, bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie.
  3. Indien het werk na oplevering gebreken vertoont waarvoor VdWA aansprakelijk is (gebleken), dient VdWA in de gelegenheid gesteld te worden om de gebreken binnen een redelijke termijn weg te nemen, onverminderd de aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van de gebrekkige oplevering, tenzij de kosten van herstel in geen verhouding zouden staan tot het belang van Klant bij herstel in plaats van schadevergoeding.
  1. In geval van maatvoering is VdWA niet aansprakelijk voor gevolgschade waaronder verstaan het bestellen van verkeerde materialen en/of fouten in materialen, het doen van (in)metingen.
  2. Indien de (gevolgen van een) ondeugdelijke uitvoering van het werk te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van zaken afkomstig van Klant, komen de gevolgen voor rekening van Klant, tenzij VdWA zijn waarschuwingsplicht heeft geschonden of anderszins met betrekking tot deze gebreken in deskundigheid of zorgvuldigheid tekort is geschoten. Ook is VdWA niet aansprakelijk voor het vroegtijdig in gebruik nemen van een gedeelte of het gehele werk door Klant.
  3. Klant is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door haar of in haar opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen. Ook schade voortvloeiend uit het gebruik van door Klant voorgeschreven materialen en/of uitvoering van een van Klant afkomstig ontwerp, komt geheel voor rekening en risico van Klant.
  4. Klant is voorts aansprakelijk voor verlies en/of diefstal van en/of schade aan de zaken, gereedschappen, materialen en meer die VdWA in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden bij Klant gebruikt en/of heeft opgeslagen, waaronder tevens wordt begrepen schade ontstaan door onvolkomenheden, mankementen en meer op de werklocatie.
  5. Indien na de totstandkoming van de Overeenkomst blijkt dat de locatie of het werk verontreinigd is, zoals bijv. asbest, of er komen uit het werk verontreinigde materialen, is Klant aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
  6. Enige door VdWA opgeleverde adviezen, op basis van door Klant onvolledige en/of onjuist verstrekte informatie is nimmer grond voor aansprakelijkheid van VdWA.
  7. De inhoud van het opgeleverde advies van VdWA is niet bindend en slechts adviserend van aard. Klant beslist zelf en op eigen verantwoordelijkheid of zij de voorstellen en hierin genoemde adviezen van VdWA opvolgt. Alle gevolgen voortvloeiend uit de opvolging van het advies komen voor rekening en risico van Klant. Klant is te allen tijde vrij om haar eigen keuzes te maken die afwijken van het (op)geleverde advies van VdWA. VdWAis niet gehouden aan enige vorm van restitutie indien dit het geval is.
  8. Indien door of namens Klant een derde wordt ingeschakeld, is VdWA nimmer aansprakelijk voor het handelen en adviezen van de door Klant ingeschakelde derde alsmede het verwerken van resultaten (van opgestelde advies) van de door Klant ingeschakelde derde in VdWA haar eigen advies.
  9. Indien VdWA gaten dient te maken voor de leidingen, dient Klant aan te geven waar de airconditioning dient te komen. Klant is hier zelf verantwoordelijk voor. VdWA is nimmer aansprakelijk voor schade die het gevolg is van het uitvoeren van desbetreffende werkzaamheden.
  10. VdWA is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is of kan zijn van enig handelen of nalaten naar aanleiding van (onvolkomen en/of onjuiste) informatie op de website of die van gelinkte websites.
  11. VdWA staat niet in voor een juiste en volledige overbrenging van de inhoud van en door of namens VdWA verzonden e-mail, noch voor de tijdige ontvangst ervan.
  12. Alle aanspraken van Klant wegens tekortschieten aan de zijde van VdWA vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn gemeld bij VdWA binnen een jaar nadat Klant bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop zij zijn aanspraken baseert. De aansprakelijkheid van VdWA vervalt na een jaar na het eindigen van de overeenkomst tussen partijen.

Artikel 21 – Vrijwaring van juistheid van informatie

  1. Klant is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, betrouwbaarheid en volledigheid van alle gegevens, informatie, documenten en/of bescheiden die zij aan VdWA verstrekt in het kader van een Overeenkomst. Ook als deze gegevens afkomstig zijn van derden is Klant hiervoor verantwoordelijk. Indien VdWA op de hoogte is, of redelijkerwijze behoorde te weten van de onjuistheden in de opdracht, waaronder begrepen fouten of gebreken in de door Klant verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken of uitvoeringsvoorschriften, is VdWA verplicht om Klant hiervoor te waarschuwen.
  2. Klant vrijwaart VdWA van elke aansprakelijkheid ingevolge het niet of niet tijdig nakomen van de verplichtingen uit het vorige lid.
  3. Klant vrijwaart VdWA voor aanspraken van derden met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten op de door Klant verstrekte gegevens en informatie, die bij het uitvoeren van de Overeenkomst gebruikt kunnen worden.
  4. Klant is verantwoordelijk voor het verkrijgen van alle mogelijk vereiste (bouw)vergunningen. Klant vrijwaart VdWA voor alle aanspraken als gevolg van het ontbreken van (bouw)vergunningen.
  5. Indien Klant elektronische bestanden, software of informatiedragers aan VdWA verstrekt, garandeert Klant dat deze vrij zijn van virussen en defecten.
  6. Klant vrijwaart VdWA tevens van alle schade, boetes, (last onder) dwangsom, vorderingen en andere overheidsmaatregelen.

Artikel 22 – Overmacht

  1. VdWA is niet aansprakelijk wanneer zij ten gevolge van een overmachtssituatie haar verplichtingen op grond van de Overeenkomst niet kan nakomen, noch kan zij gehouden worden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan haar schuld en noch krachtens de wet, rechtshandeling of de in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in elk geval verstaan, maar is niet beperkt tot hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, (i) overmacht van toeleveranciers van VdWA, (ii) het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door Klant aan VdWA zijn voorgeschreven of aanbevolen, (iii) gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van derden, (iv) overheidsmaatregelen, (v) elektriciteitsstoring, (vi) storing van internet, datanetwerk- en telecommunicatiefaciliteiten (bijvoorbeeld door: cybercriminaliteit en hacking), (vii) natuurrampen, (viii) oorlog en terroristische aanslagen, (ix) algemene vervoersproblemen en (x) overige situaties die naar het oordeel van VdWA buiten haar invloedssfeer vallen die de nakoming van haar verplichtingen tijdelijk of blijvend verhinderen.
  3. VdWA heeft het recht om zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat VdWA haar verbintenis had moeten nakomen.
  4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  5. Voor zo ver VdWA ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is VdWA gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Klant is gehouden deze factuur te voldoen als ware het een afzonderlijke Overeenkomst.

Artikel 23 – Risico overgang

  1. Het risico van verlies of beschadiging van de Producten die voorwerp van de verkoopovereenkomst zijn, gaat over op Klant zijnde een Bedrijf op het moment waarop de zaken het magazijn van VdWAverlaten. Voor Consumenten geldt dat het hier bovengenoemde risico overgaat op Klant indien de Producten in de macht van Klant zijn verstrekt. Hiervan is sprake indien de Producten zijn geleverd op het afleveradres van Klant.
  2. Ten aanzien van installatie/montage van de airconditioning geldt dat het bovengenoemde risico overgaat op het moment waarop het werk c.q. de Producten in de macht van Klant zijn gebracht na de installatie door VdWA.

Artikel 24 – Geheimhouding

  1. VdWA en Klant verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die is verkregen in het kader van een opdracht. De vertrouwelijkheid vloeit voort uit de opdracht en moet tevens worden aangenomen indien men redelijkerwijs kan verwachten dat het om vertrouwelijke informatie gaat. De geheimhouding is niet van toepassing indien de betreffende informatie reeds openbaar/algemeen bekend is, de informatie niet vertrouwelijk is en/of de informatie niet gedurende de Overeenkomst bij Klant aan VdWA bekend gemaakt is en/of op andere wijze door VdWA is verkregen.
  2. Indien VdWA op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is de vertrouwelijke informatie aan door de wet of bevoegde rechter of aangegeven derde (mede) te verstrekken en VdWA zich niet kan beroepen op een verschoningsrecht, is VdWA niet gehouden tot enige schadevergoeding en geeft Klant geen grond voor ontbinding van de Overeenkomst.
  3. De geheimhoudingsverplichting leggen VdWA en Klant ook de door hen in te schakelen derden op.

Artikel 25 – Privacy, gegevensverwerking en beveiliging

  1. VdWA gaat zorgvuldig om met de (persoons)gegevens van Klant en bezoekers van de website(s). Indien daarom gevraagd zal VdWA de betrokkene hierover informeren.
  2. Indien VdWA op grond van de Overeenkomst dient te voorzien in beveiliging van informatie, zal deze beveiliging voldoen aan de overgekomen specificaties en een beveiligingsniveau dat gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens, en de daaraan verbonden kosten, niet onredelijk is.

Artikel 26 – Klachten

  1. Indien Klant niet tevreden is over de Producten van VdWA en/of klachten heeft over de (uitvoering van de) Overeenkomst is Klant verplicht om deze klachten zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 werkdagen na de betreffende aanleiding die tot de klacht heeft geleid te melden. Klachten kunnen gemeld worden via Info@vandewarenburgaircos.nl met als onderwerp “Klacht”.
  2. De klacht moet door Klant voldoende onderbouwd en/of toegelicht zijn, wil VdWA de klacht in behandeling kunnen nemen.
  3. VdWA zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk reageren op de klacht.
  4. Partijen zullen proberen om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Indien de klacht gegrond wordt bevonden dan zal in overleg met de Klant overgegaan worden tot gratis vervanging van het zelfde dan wel gelijksoortig product,

Artikel 27 – Toepasselijk recht

  1. Op elke Overeenkomst tussen VdWA en Klant is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het (CISG) Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
  2. Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds doorslaggevend. VdWA heeft het recht deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
  3. Alle geschillen, ontstaan door of naar aanleiding van de Overeenkomst tussen VdWA en Klant worden beslecht bij de bevoegde Oost-Brabant, locatie Eindhoven tenzij bepalingen van dwingend recht leiden tot de bevoegdheid van een andere rechtbank.

Helmond, 3 maart 2021.